Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Verdensbygging og status

Førsteutkastet vokser videre.

I en ikke-eksisterende verden finnes … ingenting. En av de største utfordringene ved å skrive en overbevisende og drivende fantasyfortelling er sentrert rundt problematikken vedrørende det som kalles for «Verdensbygging (World Building)».

Et stort ord. Det å skape en egen verden, eller flere verdener, hvor andre fysiske lover gjelder, hvor andre merkelige skapninger bor, hvor alt fra matvaner til natur til arkitektur til teknologi skal lages fra bunnen av og samtidig henge logisk sammen med alt – se det er ingen filleutfordring. Men det er langt fra umulig. Se hva Tolkien fikk til. Eller George Lucas eller Rigney Junior.  De har alle hatt æren av å være guddommelig, de har skapt fiktive univers, univers som de aller fleste av oss svært gjerne vil utforske og være en del av.

Min ungdomsfantasy skrider videre med en tilvekst på rundt 10 000 ord i uka. Jeg har for lengst passert 40 000 ord nå, og protagonisten min er i ferd med å bli kjent med og lære seg mye om det andre universet hun nå befinner seg i.

Selvfølgelig har jeg en overordnet plan, et plott, for hva som skal skje med henne og alle andre, men underveis dit skjer det såpass mye at til og med jeg blir overrasket. Enkelte ting må forklares, ikke av meg, ikke av noen forteller, men av andre fiktive skapninger. Senest i dag måtte jeg ta meg i å bli overrasket over visse sammenhenger jeg selv ikke tidligere var klar over.

Verdensbygging er en svært spennende reise. Ofte vil slike verdensbygginger innebære konstruksjon av nye språk, kart og kulturer. Hos meg blir det ingen nye språk, for språk vil være irrelevant i sammenhengen. I stedet mesker jeg meg med vill (mis)bruk av mytologi og historie, siden det ikke er noe i veien for å koble historiske elementer fra oss selv inn i en fantasyverden.  Snarere tvert om, i denne verdenen vil en bli kjent med opphavet til flere av våre egne mytologiske skapninger og visse elementer fra vår tidlige historie.

Akademisk sett bruker jeg en makro OG mikrotilnærmingsmåte til mitt alternative univers.  Jeg føler at det funker best på denne måten.  For de som skulle ha stor interesse for å finne ut av dette finnes en glimrende engelsk wikipediaartikkel her.

 

Vel. Status nå:

Protagonisten begynner å se en del sammenhenger i det alternativet universet hun befinner seg i, samtidig som hun blir smertelig klar over hvilken skjebne som hviler på henne.

Førsteutkastet (altså, den første teksten som festes til papiret, kladden, om du vil) har passert litt over 43 000 ord.

del på